Lejer FAQ

Her kan du som lejer finde svar på ofte stillede spørgsmål, samt generel information om det at være lejer.

Under ”blanketter” ligger en række blanketter til brug for eksempelvis ansøgning om fremleje, ansøgning om husdyrtilladelse, udstedelse af fuldmagt m.v.

Derudover henviser vi til at du opretter dig på og bruger kommunikationsplatformen Flatcom – se link hertil nedenfor.

Blanketter

Klik her for: Fuldmagt

Klik her for: Ansøgning om fremleje af lejemål

Klik her for: Ansøgning om husdyrstilladelse

Klik her for: Ansøgning om opsigelse af lejemål

Spørgsmål og svar til boliglejere

Kontrakt og indflytning

Hvad skal jeg være særligt opmærksom på i min lejekontrakt

Det er vigtigt at du læser hele din lejekontrakt grundigt igennem inden du skriver under. Det gælder også alle de vedlagte bilag, da disse udgør en del af det samlede aftalegrundlag. Du skal være særligt opmærksom på den husorden, der gælder for ejendommen, ligesom du skal være ekstra grundig, når du læser lejekontraktens § 11 (denne kan enten være en del af selve kontrakten eller være vedlagt som et tillæg). I § 11 fremgår alle de vilkår for aftalen, som afviger fra lejelovens almindelige regler.

Hvornår får jeg nøglerne til min nye lejlighed?

Når lejekontrakten er underskrevet og betaling af depositum m.v. er modtaget vil du skriftligt blive indkaldt til et indflytningssyn. Det er ved dette syn nøglerne til lejligheden bliver overdraget til dig.

Hvad er et indflytningssyn?

Et indflytningssyn er den gennemgang, som du laver sammen med en repræsentant for udlejer inden du får overdraget nøglerne til lejligheden. Ved synet bliver der udarbejdet en rapport, der dokumenterer lejemålets stand ved overtagelse. Du får en kopi af rapporten efter endt syn.

Der er fejl og mangler, der ikke er noteret i indflytningsrapporten – hvad gør jeg?

Mange fejl og mangler vil ikke blive opdaget ved indflytningssynet, da det ofte først er når lejemålets tages i brug, at det opdages. Du har 14 dage fra dagen for indflytningssynet og nøgleoverdragelsen til skriftligt at melde fejl og mangler ind til administrator. Det er administrator og udlejer der vurderer, om de pågældende mangler kræver udbedring med det samme, eller om det er af kosmetisk karakter og derfor blot noteres på sagen.

Jeg nåede ikke at indrapportere fejl og mangler inden fristen – hvad nu

Fristen for skriftlig indgivelse af fejl og mangler i forbindelse med indflytningen er 14 dage. Alt efter denne dato er at betragte som almindelig vedligeholdelse af lejemålet. Du skal naturligvis stadig rapportere til administrator, såfremt der er ting i lejemålet, der kræver udbedring.

Vedligeholdelse

Hvad er forskellen på indvendig og udvendig vedligeholdelse?

Indvendig vedligeholdelse vedrører ikke, som man ellers kunne være fristet til at tro, alt indenfor lejemålets 4 vægge. Derimod er den indvendige vedligeholdelse begrænset af lejeloven til udelukkende at vedrøre vedligeholdelse af lejligheden med hvidtning, maling, tapetsering og behandling af gulve. Al anden vedligeholdelse er betegnet som udvendig vedligeholdelse.

Hvilke ting skal jeg selv vedligeholde?

Vedligeholdelse af låse og nøgler i lejeperioden påhviler i henhold til lejeloven altid lejeren.

Hvem der har den indvendige vedligeholdelse af lejemålet, fremgår af lejekontraktens § 8. Al anden vedligeholdelse påhviler som udgangspunkt udlejer, medmindre der særskilt er aftalt udvidet vedligeholdelsespligt for lejer. Dette vil fremgå af lejekontraktens § 11. 

Jeg har modtaget en varsling af stigning i vedligeholdelseshensættelserne. Hvad betyder det?

Det er lovbestemt, at udlejer skal hensætte et beløb af den leje du betaler, til at opfylde sin vedligeholdelsespligt. § 117-hensættelserne vedrører den indvendige vedligeholdelse af lejemål og er kun aktuel, hvis den indvendige vedligeholdelse i henhold til din lejekontrakt påhviler udlejer. § 119 og § 120 vedrører den udvendige vedligeholdelse. § 120 er kun aktuel for de ejendomme, der er bindingspligtige i Grundejernes Investeringsfond. Satserne for vedligeholdelse er lovbestemte og reguleres hvert år ned stigningen i nettoprisindekset.

Du kan læse mere i lejelovens kapitel 13.

Forbrugsregnskaber

Jeg er ikke enig i mit varme-/vandregnskab. Hvad gør jeg?

Du kan gøre indsigelse til dit forbrugsregnskab senest 6 uger efter modtagelsen heraf. Indsigelsen skal være skriftlig og skal indeholde konkret angivelse af de(t) punkt(er) du er uenig i.

Hvornår får jeg mit varme-/vandregnskab?

Du kan læse i din lejekontrakt hvornår forbrugsregnskabet slutter. Regnskabet skal være dig i hænde senest 4 måneder efter denne dato, med mindre forsinkelse skyldes manglende/for sen afregning fra forsyningsselskabet.

Lejereguleringer

Jeg har modtaget en varsling af skatter og afgifter. Hvad betyder det?

Udlejningsejendomme pålignes, ligesom al anden fast ejendom, hvert år udgifter til ejendomsskat, afgifter til elektricitet m.v. Disse udgifter er en del af den husleje, du betaler, og din husleje reguleres derfor i takt med regulering af ejendommens udgifter hertil. Regulering kan gå både op og ned. En lejestigning skal altid varsles med 3 måneder, men kan opkræves med tilbagevirkende kraft fra da udgiften blev pålignet ejendommen.

Hvis du er uenig i varslingen af skatter og afgifter, skal du gøre indsigelse hertil senest 6 uger efter modtagelsen heraf. Din indsigelse skal være skriftlig og skal indeholde konkret angivelse af de(t) punkt(er) du er uenig i.

Jeg har modtaget en varsling af omkostningsbestemt leje. Hvad betyder det?

Hvis ejendommens lejeindtægter ikke kan dække de driftsomkostninger, der er på ejendommen, kan udlejer varsle din leje reguleret, så indtægten modsvarer udgifterne. Sammen med varslingen har du modtaget et budget, så du kan se, hvilke driftsomkostninger der er på ejendommen. En lejestigning skal altid varsles med 3 måneder.

Hvis du er uenig i varslingen af omkostningsbestemt leje, skal du gøre indsigelse hertil senest 6 uger efter modtagelsen heraf. Din indsigelse skal være skriftlig og skal indeholde konkret angivelse af de(t) punkt(er) du er uenig i.

Opsigelse og fraflytning

Skal mit lejemål istandsættes ved fraflytning?

Du skal som udgangspunkt aflevere lejemålet i samme stand, som da du flyttede ind og som det står foreskrevet i din lejekontrakt.

I din kontrakt vil der typisk fremgå en istandsættelsesperiode, så lejemålet kan blive bragt i kontraktmæssig stand af udlejers håndværkere. Bemærk at du typisk skal fraflytte 10 hverdage før lejemålets ophør og at du skal betale leje m.v. i denne periode.

Kan jeg selv sætte mit lejemål i stand?

Du må gerne selv stå for istandsættelsen af lejemålet, men du skal være opmærksom på, at hvis istandsættelsen ikke bliver godkendt ved fraflytningssynet vil udbedringsudgiften blive pålagt dig. El- og VVS-arbejde skal altid udføres af autoriserede håndværkere og dokumentation skal kunne fremsendes til administrator.

Hvad er et fraflytningssyn?

Et fraflytningssyn er den gennemgang, som du laver sammen med en repræsentant for udlejer inden du overdrager nøglerne til lejligheden. Ved synet bliver der udarbejdet en rapport, der dokumenterer lejemålets stand ved fraflytning og der tages stilling til hvilke istandsættelsesarbejder, der er påkrævet. Du får en kopi af rapporten efter endt syn. Ved fraflytningssynet skal nøglerne overdrages til udlejers repræsentant og du vil derfor ikke have adgang til lejemålet efterfølgende.

Jeg er ikke enig i punkterne i fraflytningsrapporten. Hvad gør jeg?

Der kan som udgangspunkt ikke gøres indsigelse til en fraflytningsrapport, men hvis du er uenig i den udarbejdede rapport, kan du med fordel gøre administrator opmærksom på dette med det samme efter du har modtaget din kopi heraf. Dette vil gavne dig, hvis der skulle opstå en tvist i forbindelse med flytteopgørelsen, som skal indbringes for Huslejenævnet.

Hvornår modtager jeg en flytteopgørelse?

Så snart vi har fået alle fakturaer for istandsættelsesarbejder m.m., udarbejder administrator en flytteopgørelse til dig. Der går typisk 6 uger efter frigørelsesdatoen, men det kan variere afhængigt af, hvor hurtigt vi modtager de nødvendige fakturaer.  

Hvorfor er der tilbageholdt et beløb til vand og/eller varme i min flytteopgørelse?

Forbrugsregnskaber for vand og varme udarbejdes årligt. Du kan se hvornår regnskabet afsluttes i din lejekontrakt. Hvis du er fraflyttet i en uafsluttet periode, tilbageholdes et beløb som sikkerhed for en eventuel efterbetaling, når regnskabet gøres op.

Hvordan opsiger jeg mit lejemål

En opsigelse skal altid være skriftlig. Du kan opsige dit lejemål ved enten at sende en e-mail eller et brev direkte til administrationen. Du kan også klikke ind på vores blanketter og udfylde denne. Bemærk at hvis i står flere på lejekontrakten, skal opsigelse modtages fra jer begge.

Jeg er uenig i min flytteopgørelse. Hvad gør jeg?

Når du har modtaget din flytteopgørelse, skal du såfremt du ikke er enig heri, gøre skriftlig indsigelse til administrator. Hvis der ikke kan opnås enighed om flytteopgørelsen, kan sagen indbringes for Huslejenævnet til deres stillingtagen.